محل لوگو

طراحی لوگو و نشانه


با گسترش بازار و تنوع زیادی که از هر محصول در بازار وجود دارد، برندینگ راه حلی است که مدتی است بین شرکت های ایرانی و جهانی مطرح تر از قبل شده است. برندینگ شامل تمام راه هایی است که باعث می شود یک شرکت و محصولات آن تبدیل به یک برند معتبر بشوند. یک برند معتبر مزایا و سود زیادی از اعتبار خود کسب میکند، فروش محصولاتش بسیار ساده تر می شود، قیمت محصولاتش را می تواند بالاتر بدهد و همچنان مشتری داشته باشد. در کنار روش های تبلیغاتی که برای برندینگ باید انجام داد، از کیفیت و تنوع مصولات نباید غافل شد، چون در صورت پایین بود کیفیت و نداشتن رضایت نسبی مشتریان، خرید مجدد انجام نمی شود و برندینگ شکست می خورد.

لوگو خود، تعریفی از محصولات خود که خلاصه آن شعار تبلیغاتی شماست و نام محصول یا شرکت که میخواهید آن را برند معتبری کنید و برای آن برندینگ را انجام می دهید. در این نمایش طرح و رنگ ها، ایده و شعار تبلیغاتی است که باعث ماندگاری در ذهن و موفقیت تبلیغات می شود. اما اگر بخواهیم عنصر اصلی را در نظر بگیریم لوگوی شماست، زیرا در کارت ویزیت، بسته بندی محصولات، پیام نهایی که باعث ماندگاری در ذهن است، لوگوی شماست. لوگو باید مختصر، زیبا، و مرتبط با کار باشد. طرح مدرن و جدیدی باشد که طرح مهر و دو بعدی آن و طرح سه بعدی آن هر دو زیبا باشد. در دنیای امروز که سرشار از پیام تبلیغاتی است باید ریز بین بود و تمام موارد را رعایت کرد تا تبدیل به برند شد، اما اگر میخواهید شروع به برندینگ کنید، اولین و مهم ترین گام، لوگو و آرمی زیبا و به یاد ماندنی است.لوگو شرکت چیزی است که باید با دقت طراحی شود. اگرچه این عقیده که در صنعت برندینگ جزئیات بصری و بازنمایی‌ها مهمترین بخش کار نیستند رایج است، اما در واقع برعکس. یعنی اعتماد، قابلیت اطمینان و موفقیت در این کار بسیار مهم است و ضروری است که طراحی لوگو شما شامل همه این خصوصیات و نکات جذب مشتری شود.

درست است که صنایع دیگر ممکن است گزینه‌‌های بیشتری در مورد لوگوهای خود داشته باشند، اما لوگوهای بیاد ماندنی و جذاب بسیاری نیز در صنعت برندینگ وجود دارد.

در صورتی که می‌خواهید لوگوی شما کاملاً برجسته باشد و خیلی هم پیچیده نباشد، برخی از دستورالعمل‌ها وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

۱ – رنگ لوگو

هیچگاه رنگی مانند رنگ آرم یک موسسه مالی نقش مهمی را ایفا نمی کند. تقریباً اکثریت بانک‌ها و موسسات مالی از رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی خود استفاده کرده‌اند. این به هیچ وجه تصادفی نیست بلکه یک تصمیم علمی محور است.

طبق روانشناسی رنگ‌ها، آبی رنگی است که نوعی آرامش و قابلیت اطمینان را در افراد ایجاد می‌کند.

این رنگ بسیار محافظه کارانه و جدی است، و این دقیقاً رویکردی است که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند در هنگام رسیدگی به امور مالی خود داشته باشند.

به همین دلیل است که بسیاری از مشاغل شرکتی این رنگ را برای لوگو و دفاتر خود انتخاب می‌کنند. حتی در سیاست، از رنگ آبی به طور گسترده استفاده می‌شود، بنابراین احزاب دموکراتیک در سراسر جهان آرم‌‌های آبی دارند. حتی بسترهای رسانه‌‌های اجتماعی این رنگ را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر در تلاش برای نام تجاری خود تشخیص دادند، بنابراین فیس بوک، توییتر و LinkedIn دارای سبک آبی شناخته شده‌ای هستند که به شما یادآوری می‌کنند که قوی و قابل اعتماد هستند.

از طرف دیگر، رنگ قرمز گرچه به طور مکرر مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما رنگ دیگری است که برخی از شرکت‌‌های بزرگ مالی انتخاب کرده‌اند.

بانک ملت و بانک شهر رنگ قرمز را برای لوگوهای خود انتخاب کردند زیرا این رنگ سمبل قدرت و نشاط است.

همانطور که مشاهده می‌کنید، رنگ‌ها به طور ناخودآگاه بسیار بیشتر از آنچه که به چشم می‌آیند دیده می‌شوند، بنابراین مطمئن شوید که دقیقاً به چه زبانی می‌خواهید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و چه پیامی را می‌خواهید برای آنها ارسال کنید.

بسیار مهم است که مخاطبان خود را قبل از شروع طراحی لوگوی خود بشناسید و در نظر داشته باشید که مشتری ایده آل شما کیست.

 

۲ – شکل و اندازه

ما هنوز در حوزه محرک‌ها و درک‌های ناخودآگاه هستیم، بنابراین مهم است که بدانیم معنای روانشناختی اشکال در برندینگ چیست. اشکال مربع برای انتقال احساس خاص از استحکام و ثبات استفاده می‌شود. لوگو بانک انصار نمونه‌ای از این امر است.

از طرف دیگر، مثلث‌ها برای نشان دادن نوآوری و انرژی استفاده می‌شوند. اشکال گرد نمادی از کمال، وحدت و اجتماع است، بنابراین در موارد خاص، این نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای آرم شما باشد. محافظت، لایه دیگری از معناست که حلقه‌ها ارائه می‌دهند، اگرچه آئودی یا BMW متعلق به صنعت مالی نیستند، اما واضح است که آنها می‌خواهند این پیام را به مخاطبان خود منتقل کنند.

اگر در مورد محبوبیت اشکال مختلف صحبت می‌کنیم، می‌توان گفت که یک مستطیل محبوب ترین شکل است زیرا تقریبا ۵۰٪ شرکت‌ها آن را برای آرم‌‌های خود انتخاب کرده اند، در حالی که ۲۲٪ از مربع و ۲۰٪ از دایره استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم در مورد اندازه صحبت کنیم، دقت کنید که لوگو هر چقدر بزرگ یا کوچک باشد باید قابل شناسایی باقی بماند.

 

۳ – سادگی

همه‌ی طرح‌‌های خوب لوگو معمولاً یک چیز مشترک دارند و آن هم سادگی است. شاید برخی از شرکت‌ها لوگو خود را لوکس طراحی کنند اما در صنعت برندینگ، سادگی یکی از عوامل اصلی است. این بدان معنا است که طراحی آرم شما باید دقیق، تمیز و قابل فهم باشد. در بسیاری از اوقات، افراد سعی می‌کنند موارد بسیار زیادی را در لوگوی خود گنجانده و لوگوی خود را کامل نشان دهند اما این باعث می‌شود که گیج کننده تر شود.

به یاد داشته باشید، شما به دنبال این نیستید که تمام داستان برند خود را با استفاده از نمادها بگویید و آن را به رشته‌ای از سلسله مراتب تبدیل کنید. به جای آن، گنجاندن ارزش‌ها و تصویر برند شما در یک آرم ساده می‌تواند از طریق ترفندهای روانی حاصل شود. آرم‌‌های ساده بسیار موثرتر هستند و طراحی مجدد آنها ساده تر است. همانطور که اشاره کردیم، یک آرم باید به یاد ماندنی باشد. مثلا وقتی سوشو یا سیب می‌بینید، فوراً به نایک یا اپل فکر می‌کنید. بدون شک دستیابی به این سطح از قابلیت تشخیص در صنعت برندینگ سخت است، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

 

۴- لوگو خود را مشخص کنید

هویت شرکت شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خصوصاً در چنین صنعت پر رقیبی مانند امور برندینگ. بیاد آوردن مشاغل و تمایز آنها بدون آرم‌‌های خوب غیرممکن خواهد بود.

نکته این است که مهم نیست که نرخ سود وام شما چقدر خوب باشد یا تخفیف فروش شما چقدر مناسب باشد، اگر لوگوی مناسبی داشته باشید مشتریان شما احتمالاً لوگوی شما را به خاطر می‌آورند. صادقانه بگوییم که صنایع غذایی، مد و یا ورزش در زمینه برندسازی و طراحی لوگو کار ساده تری دارند زیرا می‌توانند از انواع نمادها، قلم‌ها و رنگ‌ها استفاده کنند، در حالی که شرکت‌‌های بزرگ محدود به راه حل‌‌های محافظه کارانه هستند.

این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید یک آرم جذاب داشته باشید؛ این فقط بدان معنی است که شما باید حرفه‌ای‌ها را برای ایجاد لوگو استخدام کنید. بسیاری از شرکت‌ها درک نمی‌کنند که سرمایه گذاری روی لوگو به اندازه سرمایه گذاری در هر بخش دیگری مهم است و تمایل دارند به برخی راه حل‌‌های ساده و ابتدایی متوسل شوند که فقط می‌تواند به اعتبار آنها آسیب برساند. نکته این است که شما باید هنگام ایجاد هویت برند خود بسیار مراقب باشید زیرا این لحظه برای اشتباه مناسب نیست. شما می‌توانید هزینه‌‌های خود را در برخی بخش‌‌های دیگر کاهش دهید زیرا آرم شما باید درجه یک باشد.

 

۵- اتصالات عاطفی

مهم نیست که ممکن است چقدر عجیب به نظر برسد، اما باید برند خود را مردمی کنید و آن را به مشتریان خود نزدیک کنید. برقراری ارتباطات عاطفی قوی با مشتریان برای تجارت شما ضروری است و برندسازی یکی از راه‌‌های انجام این کار است. ممکن است کسی بپرسد که احساسات انسانی چه ارتباطی با صنعت برندینگ دارد؟

اعتماد، وفاداری و ثبات، در حال حاضر فقط در صورت ایجاد ارتباط مناسب با مخاطبان می‌تواند ایجاد شود و یک آرم خوب می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.

حفظ و تغذیه روابط طولانی مدت با مشتریان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خصوصاً در مشاغل مربوط به پول و امور مالی.

بیایید قدرت و جذابیت زیبایی شناسی و نقشی که در ترغیب احساس اعتماد و اطمینان دارد را دست کم نگیریم، حتی اگر در نگاه اول ممکن است کمی سطحی به نظر برسد.

 

۶- دید خود را تقویت کنید

یک آرم برای افزایش دید و آگاهی از برند شما می‌تواند از اهمیت حیاتی برخوردار باشد. اگر یک لوگو زیبا داشته باشید، به خاطر سپردن شرکت و ایجاد تشکل‌‌های مثبت برای آینده آسان‌تر خواهد بود. به عنوان مثال، اگر بانک شما یک پیشنهاد وام امن و مقرون به صرفه داشته باشد، مشتریان بالقوه که تبلیغات شما را می‌بینند، حتی بعد از اینکه خود پیشنهاد را فراموش کردند، به احتمال زیاد یک آرم را که به خوبی طراحی شده است را به یاد می‌آورند.

به عبارت دیگر، در صنعت برندینگ برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی متعادل و جامع، باید یک آرم برجسته داشته باشید. لوگو به همراه یک شعار جذاب می‌تواند به شما در گسترش دسترسی مشاغلتان کمک کند و مشتریان بالقوه شما را برای انتخاب یکی از خدماتی که ارائه می‌دهید تشویق کند. با این وجود، آرم شما باید قابل اعتماد باشد و اگر مطمئن نیستید به چه جهتی بروید، آرم‌‌های رقبا را آنالیز کنید. این کار به شما کمک می‌کند برخی از کارها و مواردی که باید انجام دهید را شناسایی کنید.

 

نتیجه

یک لوگو قوی و به یاد ماندنی از جمله عناصر اساسی در بازاریابی و صنعت برندینگ است و می‌تواند تأثیر زیادی در برند شما و چگونگی درک مشتریان و چشم اندازهای شما بگذارد. علاوه بر این، می‌تواند تأثیر چشمگیری در مورد شرکت شما بگذارد و به همین دلیل است که باید بهترین تلاش خود را برای دستیابی به آن انجام دهید.

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 15

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

کرمان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما